26 May 2017

WATERMELON SALSA || PEMBUKA SELERA

ASSALAMUALAIKUM

watermelon salsa

salam semua... 

Esok dah masuk puasa ya hari sabtu ni.. kalau bulan puasa ni memang selalu menu makanan yang menjadi dilema nak masak apa kan.. sama jugak nak buat kuih apa.. kuih- kuih ni wajib ada jugak sebab biasanya nak makan lepas moreh kan.. perut pun minta diisi.. .tak taulah wani tiba jerr bulan puasa macam buntu nak masak apa.. ye lah kita sorang dok fikir.

Wani kalau boleh nak kurangkan masa dok kat dapur.bulan puasa kan banyak lagi rasa aktiviti bermanfaat boleh buat, tapi kena masuk dapur jugak huu..kena fikir menu sepintas kilat.fikir lagi.. 😭😭

dah lama terlintas nak buat menu apptizer boleh jugak kan.. macam ni.. :D..kira pembuka selera makan buah dulu lah. yang penting suka yang simple.. lagipun sebenarnya wani memang peminat cilantro, ataupun daun ketumbar ataupun dipanggil chinese coriander... entah kenapa memang wani suka bau dari daun ketumbar ni... tak kisah masak apa menu yang melibatkan masuk daun ketumbar ni memang suka.. 

daun ketumbar ni kalau ikut kira banyak khasiatnya.. sebelum ni, ada pernah try sekali buat watermelon salsa ni.. nampak pelik sebab biasanya makan macam tu jerr kan.. tapi bila dijadikan resepi,, masuk selera jugak makan macam ni.. walaupun tak biasa makan bawang dengan tembikai hii  .. tapi masuklah.. asalkan jangan terlalu letak banyak bawang merah tu.. 

sedap tau, buat awal-awal lepas tu masuk dalam peti.. sesuai sangat dah nak jadi pembuka selera nak buka puasa nanti ..bahan-bahan sangat simple.. wani nak tunjuk sangat kat sini sebab bahan semua masih freshh. cilantro  pun hijau lagi.. jadi apa lagi ambil peluang :D. kalau cilantro dah nampak kecut . memang spoil mood nak ambil gambar.. hiii

kalau ikut kira resepi asal ada letak lada jalapeno kenal tak lada tu.. lada tu famous kalau kat negara cakap ala latin ni..,,, tapi wani memang tak letak lahh.. biasanya watermelon salsa macam ni mereka ada letak cili.. tak biasa pulak nak macam makan tembikai ala pedas macam tu .. rare kan,, :D.. kalau korang  nak cuba apa salahnya .. 

resepi asal di SINI


dalam mangkuk ni , tembikai yang dah dipotong sederhana besar.. tak potong ikut sama saiz,, potong suka hati jerrr


ini dia bahan- bahan yang mudah, ada daun ketumbar, wani guna 2 pokok jerr.. tak letak banyak sangat,, ada 2 biji limau nipis, yang ni nanti kita nak perah jus limau nipis,, dan lepas tu ada bawang merah. yang ni kalau ikut guna sikit jer lah tak lah terlalu bau bawang merah sangat.. wani pun guna sikit jerrr ni.. jus limau nipis ni ikut korang, kalau terasa nak masam, tambah lagi.. pandai-pandailah suai rasa ya..


ok , masukkan dalam bekas kesemuanya.. dah nampak ya kat atas tu nak suruh korang nampak. nanti letak lah garam secukup rasa,, jangan lupa perah jus limau nipis kat atas tu.. gula tak payah lah tembikai kan dah manis..

watermelon salsa

kemudian, gaul perlahan sampai sebati.. wahh colorful nampak hijau.. sekali tengok macam ada selit buat strawberry pulak kan.tapi tak ada lahhh hii


Sejukkan dulu sebelum makan, letak cling wrap kat atas baru masukkan dalam peti, sedap makan sejuk - sejuk.sesiapa nak cuba macam ni boleh cuba, wani tak tahu lah korang boleh masuk makan ke tak, tapi tekak aiii boleh masuk makan .. selamat mencuba 😁😁

22 May 2017

HOMEGROWN DAUN BAWANG DAN TAUGEH

ASSALAMUALAIKUM...

daun bawang tanpa tanah

Salam semua

MOnday blues ke belaka ni hiii... alhamdulillah bumi Kelantan 3 hari berturut - turut hujan..rahmat Ramadan yang kian hampir barangkali... jadi tak sempat nak rasa panas dah hujan.. syukurlah.. .lagi beberapa hari lagi bulan puasa.. berdup dap dup dap pulak rasanya wani..

mesti korang pelik kenapa wani tiba- tiba up gambar ni.. gambar ni dah lama dah ni tahun 2014 tak silap.. kalau belek folder phone memang banyak gambar .. dah lama nampak gambar ni nak buat entry pun macam nak tak nak jerrr hii..ingat lagi tak ramai pakat share dalam media sosial pasal nak tanam daun bawang tak perlu tanah..hanya ditanam guna bekas telur sahaja.  mula -mula tu, wani macam tak percaya sangat .. tapi tengok gambar yang dikongsi tu kan. ku lihat hijauuuu.. teruja tengok .. betul ke tak betul ni, boleh tanam tanpa tanah.. but yes,, i made it.. incredible but it really worked without soil :D..

tak percaya tengok gambar atas, teruja betul bereksperimen.. hii.. mula-mula tu ingat macam tak nak hidup dah sebab tengok macam lama sangat bawang tu nak bertunas kan.. tapi tak putus semangat sangat selalu siram hari- hari .. hasilnya macam tu la kat atas.. kena siram selalu biar basah bekas telur tu.. bekas telur tu dalam 3- 4 lapis tak silap .. rasa macam tak percaya tapi dah depan mata tengok daun bawang tu naik.. eh eh dah macam keajaiban berlaku..hiii. kena lah berfikir .. out of the box.. kena buat inovasi hii.. tanpa tanah pun boleh hidup :D... bawang tu tak semua hidup ,,ada yang keras kebatu .. tak naik - naik daunnya .. tapi tak apalah eksperimen berjaya

kekadang kalau beli daun bawang ni kalau hari sama nak guna tak apalah kan ..tak kecut,, kalau main banyak hari simpan dalam peti ni dah nampak kecut.. lama dah tak buat,, last 2014 kot... teringin nak buat macam ni balik.. freshhh rasanya.. kalau dah buat mee goreng ke apa ke pagi- pagi.. potong daun bawang fresh dari bekas telur .. hahaaa

taugeh tanpa tanah

ok itu daun bawang dari bekas telur .. satu lagi tanpa guna tanah apa dia, kita"tanam" taugeh pulak.. eh eh yang ni pun teruja jugak tauuu..tapi wani buat sekali lepas tu tak buat dah.. patutlah orang kata best tanam tanaman sendiri perasaan tu lain macam. hiii

hasilnya tengok gambar taugeh tu ya Allah dengan rasa macam freshnya.. tengok kat situ dah tahu masuk mulut krup krap krup krap ,,rangup sebab freshhhh kan... eksperimen ni berjaya jugak tapi nak boleh ke buang kulit hijau tu memang kemalasan la sikit. :D.. sebenarnya sebelum ni pun wani tengok macam-macam cara orang tanam taugeh di youtube.. ,kita nak buang sekali dengan akar terus tu pun ada cara jugak..

nampak gaya macam nak kena menanam sendiri.. tapi prefer nak pilih tanpa guna tanah hiii.. jimat tanah lah.. siapa cakap yang tak ada tanah pun tak boleh bercucuk tanam.. boleh jugak yaaa .tapi rumah wani sekeliling penuh tanah pun sesajerrr nak bereksperimen tak guna tanah ni.. hiii

wani guna lapik tisu nak lapis selang seli letak biji kacang hijau.. ..sekali bukak hari demi hari siram dengan air,, mana la boleh tak siram air .. air ni sangat lah penting dalam proses menanam..  hari yang last ni macam gambar kat atas tu la..tapi biji kacang dia yang keluar tu macam besar sangat .. 

tak tahu lah kot terlebih lama dok dalam periuk ,,wani guna periuk dalam ni haaa...sebab periuk ni ada periuk dalam jaring-jaring.. bila lah nak "menanam" pulak ni.. nanti next entry di lain hari lah ada masa lapang boleh bereksperimen balik.. 

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Labels

Ceritaku (243) Cake Recipes (51) Giveaway (41) advertorial (37) NOXXA PRESSURE COOKER (26) Contest (25) Sudut Agama (25) Chiffon Cake (24) Masakan Ikan (23) Cooking & Baking & Kitchen Tips (21) Biskut Resepi (18) Masakan Ayam (16) Masakan Cina (15) Masakan Sayur (13) My Blog (13) Baking Tips (11) Brownies Resepi (11) Segmen (11) Beverages/Minuman/juice (8) Cheese Cake (8) Masakan Seafood (8) Pudding/Jelly (8) Resepi kuih muih (8) Cooking & Baking Tips (7) Masakan Pasta (7) Bubur / Desserts (6) Masakan Acar/Kerabu (6) Masakan Daging (6) Puff Pastry Resepi (6) Coklat Resepi (5) Cupcake Resepi (5) D.I.Y & Kraft (5) Greetings (5) Holy Journey (5) Homemade Recipes (5) Jalan-Jalan Cari Makan (5) Masakan Menu Kampung (5) Masakan Sup (5) TIPS KESIHATAN (5) Agar-agar Resepi (4) Cerita Merdeka (4) Hari Raya (4) Informasi (4) Muffins (4) Resepi Kuih Bingka (4) Salad Resepi (4) Tauhu/Tofu Resepi (4) The Ads (4) Aiskrim Resepi (3) Apam Resepi (3) Apple Resepi (3) Cucur (3) Jom Kenal (3) Kerepek/Snack (3) Mee (3) Sambal Resepi (3) Tart Resepi (3) Masakan Laksa (2) Media (2) Pau Resepi (2) Pie Recipes (2) Roti/Bread (2) Souffle recipes (2) TIRAMISU RECIPES (2) granola/muesli bars (2) nuffnang (2) Blondies Resepi (1) Burger (1) Grilled Foods Recipes (1) Istilah masakan (1) Masakan India (1) Masakan Nasi (1) Masakan Telur (1) Meringue Kisses Recipes (1) Minyak Herba Asma Mujarab Sdn Bhd (1) Minyak Herba Asmak (1) Pancake (1) Pavlova Recipes (1) Salad Dressing Resepi (1) Tahukah anda (1) Torte Cake Resepi (1) Tuiles Resepi (cookies) (1) food review (1) google adsense (1) minyak asmak (1) penawar asma (1) penawar asma pada bayi (1) sardine (1)

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign