24 August 2013

KEREPEK SUCI DALAM DEBU ATAU POPIA NESTUM

ASSALAMUALAIKUM....


berulang kali jugak buat snack ni.. mula-mula buat tu agak turut resepi ..bila dah banyak kali buat pakai hentam je nak banyak mana nestum, horlick atau pun susu tepung tu.. memang kesukaan ramai.. buat ni untuk hari raya jugak... kalau first buat mula-mula nak buat gulungan tu wani hanya gamkan hujung kulit popia tu seperti dalam resepi .. bila gunting jadi terlerai pulak.. dan kali ini wani gamkan kesemua tepi kulit popia tu barulah gulung ... barulah lekat elok bila kita potong .. dulu guna gunting jugak.. tapi rasa macam lambat so wani ambil pisau untuk potong .. emmm kemas sikit potongannya.. kalo beli agak mahal ler .kalo buat sendiri memang bagus tapi agak penat sikit la ya .. tapi penat-penat pun berbaloi  :)....wani gulung siap-siap letak dalam peti baru goreng keesokannya tu 




KEREPEK SUCI DALAM DEBU 
SOURCE:NANI

Bahan :
1 cawan nestum
1/2 cawan susu tepung/horlicks
1/2 cawan gula
Kulit popia secukupnya


*sedikit tepung gandum + air untuk dijadikan gam (dikacau pekat macam orang buat cekodok tu)
minyak untuk menggoreng

Cara :
1. Tarik kulit popia selapis demi selapis (jangan sampai koyak pulak).
2. Gulung bermula dari bucu yang tajam sehingga hujungnya. Lekatkan 
    bucu yang hujung dengan air tepung gandum.
3. Panaskan minyak dalam kuali, gunting serong2 kulit popia gulung tadi kedalam minyak panas. 
    Goreng sehingga garing dan toskan minyak.
4. Sementara itu, mesin gula, nestum, horlicks@susu tepung sehingga 
    hancur. Masukkan ke dalam bekas yang besar.
5. Gaulkan kulit popia garing ke dalam serbuk nestum gula tadi hingga rata.
6. Simpan kerepek di dalam bekas kedap udara supaya tahan lama.
Komen
6 Komen

6 comments:

Izzati Haniff said...

Fav ni.. :)

adda syuhada said...

best ni..kalau rusydi mesti comot mulut smpai ke hidung bila makan ni..

Wani said...

Kan zaty sedap neh

rahel said...

kerepek kesukaan kite ni...makan laju2...

misz sunshine said...

Mohon share ye

Wani Sukarno said...

Silakan :)

MY BELOVED FOLLOWERS,, THANKS

Google+ Followers

Blog Wani Sukarno Copyright © 2016. Designed by MaiGraphicDesign